V októbri 2023 sa celý učiteľský tím stretol na teambuildingu, na ktorom sme odprezentovali aj naše skúsenosti, inšpirácie, nové poznatky a zážitky zo vzdelávacích mobilít.

Rozprávali sme sa o:

  • ako lepšie manažovať triedu
  • ako vytvoriť v triede bezpečné prostredie
  • ako sa vysporiadať s odlišným prežívaním a správaním detí
  • ako efektívne komunikovať nielen so žiakmi, ale aj s rodičmi
  • ako funguje mozog keď má uspokojené biologické potreby a ako funguje, keď ich uspokojené nemá
  • ako funguje proces premýšľania a tvorivosti …

Každý z nás, účastníkov kurzu, si z neho priniesol aj tzv. ,,silné“ myšlienky, o ktoré sme sa radi podelili aj s ostatnými. Tu sú niektoré z nich:

  • Dobrá stratégia + sebadôvera z predchádzajúcich úspechov = Zapamätanie si a dobrý výsledok
  • Uznať prežívanie a pocity detí neznamená odsúhlasiť ich správanie.
  • Polož si otázku. Ktorú najmenšiu vec môžem zmeniť a prinesie najväčšiu zmenu?
  • Nemusíš pracovať viac – prestaň robiť to, čo nefunguje a vráť sa ku svojim žiakom, odovzdaj im čo najviac zodpovednosti za ich učenie a nájdi na každom žiakovi aspoň 1 dôvod, pre ktorý ho máš skutočne rád!
  • Často môžeme pre svojich žiakov urobiť len toto: Zvládať samých seba (ukázať im, že sme bezpeční dospelí a sme tu pre nich, v škole nemusia používať škodlivé vzorce správania, ktoré im vonku pomáhajú prežiť)
  • Pozorovať, nie hodnotiť – sústrediť sa na potreby ľudí, nie na slová, ktoré hovoria.
  • Som tu pre teba! Možno nemusím nič riešiť IBA počúvať, pochváliť.
  • Oddeľ to, čo si myslíš od faktov.
  • Nemôžeme zmeniť situáciu žiakov v ich rodine (živote), ale môžeme im dať bezpečné miesto, kde môžu o svojich pocitoch hovoriť.
  • Perfekcionizmus je nepriateľ dobrého. Preto sa nesnaž viac, ale skús INAK.
  • Dieťa sa nemôže dobre učiť, ak nerozmýšľa dobre o sebe.

Konkrétne výstupy z niektorých absolvovaných kurzov si môžete pozrieť v nasledujúcich prezentáciách:

Tento rok sa naša škola po prvý krát zapojila do projektov Erazmus+, ktoré sú spolufinancované Európskou úniou. Počas júlových dní, v termíne od 10.7.-15.7.2023, sa kurzov „Clasroom managemet“ a „Creating save classroom environment“ zúčastnili pani učiteľky Mgr. Zuzana Holosová, Mgr. Monika Peregárová a Mgr. Andrea Polková. Kurzy boli zamerané:

  • na rozvoj zručnosti v oblasti manažovania správania v triede,
  • na efektívne používanie pravidiel a rutín,
  • na efektívne zostavovanie triednej dohody
  • na sociálnu inklúziu – účinok deprivácie, traumy, šikanovania a zanedbávania ….
  • na motiváciu a demotiváciu – ako odomknúť bloky v učení a nastaviť hranice dôvery
  • ako efektívne komunikovať s rodičmi,
  • na posilnenie inklúzie a rozmanitosti v komunikácií,

Kurzu „Neuroscience“, v trvaní 6.7.-15.7., sa zúčastnil Mgr. Laci Uličný, ktorý sa trénoval v oblasti poznávania a pochopenia fungovania mozgu dieťaťa. Tieto kurzy sme absolvovali na ostrove Sardínia, v meste Alghero. Súčasťou kurzu bolo aj spoznávanie kultúrnej pamiatky mesta. Absolvovali sme výlet loďou do neďalekej Neptúnovej jaskyne (Grotta di Nettuno), ktorá leží pod 110 metrov vysokou skalou Cappo Caccia neďaleko Alghera. Harmonogramy a obsah kurzov, tiež výlet, boli príjemným obohatením a prínosom.

Ďalších vzdelávacích mobilít, ktoré prebiehali v dňoch 28.8.2023 – 2. 9. 2023 v krásnom a slnečnom sardínskom meste Alghero, sa zúčastnili: Mgr. Margareta Schabjuková, ktorá absolvovala kurz „Effective Communication with parents/carers“, tiež Mgr. Vierka Mondzo a Mgr. Veronika Kosťovová, ktoré sa zúčastnili kurzu „Dealing with Difficull Behavior in the Class“.

Obsah kurzov nám priniesol obohatenie v zručnostiach, ako napríklad:

  • Spoznali sme ďalší nový náhľad a inšpirácie na medziľudské zručnosti – ako zlepšiť techniky verbálneho prejavu
  • Trénovali sme sa v posilnení jazykových zručnosti – efektívne jazykové zručnosti pomáhajú v konštruktívnej komunikácií a deeskalovaní konfliktov
  • Posilnili sme svoju gramotnosť v oblasti prežívania – uvedomujeme si rozdielne prežívanie a správanie v triede, ktorá je charakterovo rozmanitá
  • Aktivity, ktoré nám boli prezentované, kládli dôraz na výsledky vedeckých štúdií, z ktorých aj vychádzali
  • Získali sme jedinečnú možnosť spoznať nové kultúrne povedomie a prejavy krajiny, pestrosť jej fauny a flóry i jej krásne piesočné pláže striedajúce sa s hornatým vnútrozemím.

Absolvovanie kurzov posilnilo naše rozhodnutie pracovať v tak dynamickom kolektíve akým sú dospievajúce deti. Ich správanie a prežívanie sa menia z roka na rok a tým aj ich potreby. A je naozaj dôležité vedieť, ako efektívne komunikovať vznikajúce problémy, ich riešenia a následky. A to nielen s dieťaťom, ale i s jeho rodičmi, pretože sa chceme podieľať na výchove tolerantnej a nediskriminujúcej spoločnosti.