Od augusta 2018 do júla 2021 sa v našej škole realizoval projekt Inkluzívne vzdelávanie, vďaka ktorému sa sformoval početnejší inkluzívny tím, pozostávajúci z asistentov učiteľa a špeciálnych pedagógov, pre pomoc pri vzdelávaní žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Kód projektu: 312011M356

Typ projektu: dopytovo- orientovaný

Projekt sa realizoval vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje. Jeho poskytovateľom bolo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v zastúpení Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

Operačný program / Prioritná os / Konkrétny cieľ

312000 – Operačný program Ľudské zdroje

312010 – 1. Vzdelávanie

312010011 – 1.1.1 Zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a zlepšiť výsledky a kompetencie detí a žiakov

Tematický cieľ / Investičná priorita / Konkrétny cieľ

10 – 10 – Investovanie do vzdelania, školení a odbornej prípravy, ako aj zručností a celoživotného vzdelávania

10.3 – 10i – Zníženie a zabránenie predčasného skončenia školskej dochádzky a podporou prístupu ku kvalitnému predškolskému, základnému a stredoškolskému vzdelávaniu vrátane formálnych, neformálnych a bežných spôsobov vzdelávania za účelom opätovného začlenenia do vzdelávania a prípravy

312010011 – 1.1.1 Zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a zlepšiť výsledky a kompetencie detí a žiakov

Príspevok k horizontálnym princípom

Opatrenia a aktivity prijaté na podporu udržateľného rozvoja:

Podporu udržateľného rozvoja škola zabezpečila vytvorením pracovných miest hlavných aktivít, ktoré priamo nadväzujú na podporu udržateľného rozvoja. Konkrétne aktivity asistenta učiteľa: bezprostredná spolupráca s učiteľom v triede a s ostatnými pedagogickými zamestnancami, individuálna práca so žiakmi so ŠVVP podľa pokynov vyučujúceho, aktívna účasť na písomných prácach u žiakov so ŠVVP. Konkrétne aktivity špeciálneho pedagóga: vedenie dokumentácie žiakom so ŠVVP, riešenie problémov u žiakov so ŠVVP, zúčastňovanie sa vyučovacích hodín – vykonávanie depistáže, vytváranie učebných pomôcok pre žiakov na aktívnu prácu: napr. prac. list a iné.

Konkrétne výsledky, ktoré boli dosiahnuté v oblasti udržateľného rozvoja:

Medzi výsledky, ktoré dosiahla škola, v oblasti udržateľného rozvoja, patrí zlepšenie študijných výsledkov a celkového prospechu žiakov, ktorí boli zapojení do projektu. Tieto výsledky budú overované skúšaním a testovaním žiakov. Výsledky aktivity asistenta učiteľa: žiaci sa ľahšie začleňujú do vyučovacieho procesu, klesá miera stresu počas vyučovania pre žiakov s ŠVVP, žiaci lepšie vypracovávajú písomné práce, čo má vplyv aj na ich výsledky. Výsledky aktivity špeciálneho pedagóga: odstraňovanie problémov, ktoré majú žiaci so ŠVVP, identifikovanie nových problémov, ktoré sú spozorované počas vyučovacieho procesu, vďaka čomu sa predchádza vzniku ďalších problémov.

Opatrenia a aktivity prijaté na podporu rovnosti mužov a žien:

Pri obsadzovaní administratívnych a odborných pracovných pozícií projektu a taktiež aj pri výbere zapojených žiakov do projektu sa dôsledne dodržiaval princíp rovnosti mužov a žien.

Opatrenia a aktivity prijaté na predchádzanie diskriminácie:

Obidve hlavné aktivity projektu sú priamo zamerané na znevýhodnené skupiny, čím sa znižovala diskriminácia a jej výskyt na škole. Do konca projektu stále prebiehali opatrenia na zabezpečenie predchádzania diskriminácie výchovno-vzdelávacími aktivitami pre žiakov pre elimináciu diskriminácie.

Konkrétne výsledky, ktoré boli dosiahnuté v oblasti podpory rovnosti mužov a žien a nediskriminácie:

Jedným z cieľov projektu je zameranie sa na znevýhodnené skupiny vďaka čomu sa zabezpečí podpora rovnosti mužov a žien a tiež aj nediskriminácie. Samotné práca projektových zamestnancov so žiakmi, ktoré majú ŠVVP potreby, zabezpečuje rovnosť mužov a žien a znižuje diskrimináciu na škole. Aktivity prijaté na podporu rovnosti mužov a žien v sledovanom monitorovacom období boli uplatňované prostredníctvom opatrení, ktoré zabraňovali uprednostňovaniu niektorého z pohlaví. Obidve pohlavia majú rovnakú možnosť zapojiť sa do aktivít projektu. Priebeh aktivít projektu budú môcť muži a ženy využívať rovnako, žiadne pohlavie nebude mať uprednostnený prístup k týmto aktivitám.

Hodnoty merateľných ukazovateľov za aktivity

Aktivita: Asistent učiteľa

Asistent učiteľa pracuje na základe riadnej pracovnej zmluvy. Pracuje so žiakmi na základe odporúčaní Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie. Podľa požiadaviek učiteľa sa podieľa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu. Spoluorganizuje činnosti dieťaťa alebo žiaka počas výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s pokynmi učiteľa. Pomáha pri príprave učebných pomôcok. Komunikuje s rodičmi (zákonnými zástupcami) dieťaťa alebo žiaka o procese výchovy a vzdelávania. Napomáha pri činnostiach voľnočasových aktivít (speváckych, hudobných, tanečných, výtvarných, dramatických a iných).

Merateľné ukazovatele:

P0052 – Dodatočný počet žiakov so ŠVVP zaradených v bežných triedach, v školách ktoré implementujú inkluzívny model vzdelávania 24 mesiacov po skončení projektu

P0314 – Počet podporených škôl, ktoré uplatňujú inkluzívny model vzdelávania

P0421 – Počet škôl zapojených do aktivít zameraných na podporu inkluzívneho modelu vzdelávania

P0605 – Počet žiakov so ŠVVP v podporených školách zapojených do aktivít zameraných na podporu inkluzívneho modelu vzdelávania, ktorým sa zlepšili študijné výsledky 6 mesiacov po absolvovaní programu

P0606 – Počet žiakov so ŠVVP v podporených školách zapojených do aktivít zameraných na podporu inkluzívneho modelu vzdelávania

Aktivita: Špeciálny pedagóg

Špeciálny pedagóg pracuje na základe riadnej pracovnej zmluvy. Pracuje so žiakmi a uľahčuje im výchovno-vzdelávací proces. Vykonáva odborné činnosti v rámci špeciálno-pedagogickej diagnostiky, individuálneho, skupinového alebo hromadného poradenstva a intervencie deťom a žiakom. Poskytuje špeciálno-pedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom detí alebo žiakov a pedagogickým zamestnancom škôl a školských zariadení. Poskytuje individuálne a skupinové špeciálno-pedagogické služby, poradenstvo a konzultácie v procese výchovy a vzdelávania deťom, žiakom, rodičom a pedagogickým zamestnancom základnej školy. Uskutočňuje odbornú špeciálno-pedagogickú starostlivosť žiakom s ťažkosťami v učení a v správaní, zdravotne znevýhodneným žiakom. Spolupodieľa sa na vytváraní, aktualizácii, inovácii IVVP pre žiakov so ŠVVP, následne sa podieľa na jeho aplikácii v praxi.

Merateľné ukazovatele:

P0052 – Dodatočný počet žiakov so ŠVVP zaradených v bežných triedach, v školách ktoré implementujú inkluzívny model vzdelávania 24 mesiacov po skončení projektu

P0053 – Dodatočný počet žiakov so ŠVVP zo SZP zaradených v bežných triedach, v školách ktoré implementujú inkluzívny model vzdelávania24 mesiacov po skončení projektu

P0314 – Počet podporených škôl, ktoré uplatňujú inkluzívny model vzdelávania

P0421 – Počet škôl zapojených do aktivít zameraných na podporu inkluzívneho modelu vzdelávania

P0605 – Počet žiakov so ŠVVP v podporených školách zapojených do aktivít zameraných na podporu inkluzívneho modelu vzdelávania, ktorým sa zlepšili študijné výsledky 6 mesiacov po absolvovaní programu

P0606 – Počet žiakov so ŠVVP v podporených školách zapojených do aktivít zameraných na podporu inkluzívneho modelu vzdelávania

Príklad dobrej praxe

Ciele projektu:

Zvýšiť inkluzívnosť a rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a zlepšiť výsledky a kompetencie detí a žiakov

Cieľové skupiny:

Žiaci základnej školy so ŠVVP

Stručný opis projektu:

  1. Ciele

Hlavným cieľom projektu je prostredníctvom novovytvorených pracovných miest zlepšiť študijné výsledky žiakov ohrozených školským neúspechom z dôvodu problémov v učení, správaní, alebo zdravotných problémov.

  1. Aktivity

Aktivity asistenta boli zamerané na bezprostrednú pomoc a spoluprácu s učiteľom v triede, uľahčovanie adaptácie dieťaťa a pomoc pri prekonávaní bariér. Dôležitou súčasťou aktivít asistenta učiteľa bola príprava učebných pomôcok, sprevádza žiaka aj mimo triedy a pri mimoškolských aktivitách.

Druhá hlavná aktivita: Špeciálny pedagóg sa priamo podieľal na výchove a vzdelávaní žiaka so zdravotným znevýhodnením na bežnej škole. Podieľal sa na vypracovávaní individuálneho vzdelávacieho programu.

  1. Výstupy/výsledky (kvalitatívne a kvantitatívne indikátory)

Cieľom a výstupom aktivity asistenta učiteľa boli činnosti vedúce k zabezpečeniu rovnosti príležitostí vo výchovno-vzdelávacom procese. Cieľom a výstupom hlavnej aktivity Špeciálny pedagóg bolo zlepšenie školských výsledkov, ktoré sa budú po ukončení programu overovať známkovaním žiakov.

  1. Nadväznosť (trvalá/následná udržateľnosť výsledkov projektu)

Škola vytvorí také prostredie, ktoré je schopné uspokojovať rôznorodé vzdelávacie potreby každého žiaka v súlade s jeho špecifickými potrebami. Po realizácii projektu by sa mali zlepšiť školské výsledky žiakov zapojených do projektu.

V prípade priaznivej finančnej situácie je cieľom pokračovať v inkluzívnom vzdelávaní. Prácu pre asistentov učiteľov poskytovať podľa požiadaviek a potrieb žiakov so ŠVVP a odporúčaní CPPPaP.